måndag 28 juni 2010

Nytt på sidan är Böcker

Att lyssna på böcker hör till en av mina favoritsysslor..

tänkte dela med mig av boktips, men har inte riktigt klurat ut hur jag ska göra det..

Två av de senaste böckerna jag lyssnat på är av en debutant; Ann Rosman. Hon skriver om nutid och dåtid, lite som Läckberg, fast bättre!!
Hennes romanfigur heter Karin Adler och är polis i Göteborg, men mycket av handlingen utspelas i Marstrand. Debutromanen heter Fyrmästarens dotter, och den fristående fortsättningen Själakistan.

Sen har jag hört Anna Janssons senaste bok, Drömmen förde dig vilse. Åter blir Maria Wern inblandad i en rätt så rörig historia i Visby, hon själv blir ett offer i inledningen. Mycket spännande upplösning!

En annan spännande och rätt makaber bok har John Ajvide Lindqvist åter skrivit...
den här heter Lilla Stjärna och handlar om en flicka, eller om två... deras livsöden förs samman och de mest hemska saker sker.. sorglig, makaber och lite konstig...
John läser själv boken och gör det mycket bra!

Ett annat livsöde skildras i en annan typ av bok...
Den vidunderliga kärlekens historia av Carl Johan Vallgren.
Han skriver om Hercule Barfuss som föds 1813, vanställd samt både döv och dvärg.
Hercule har dock en annorlunda gåva, han kan läsa andras tankar... en intressant och spännande bok!

tillsist den bok jag lyssnade klart på idag..
Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones, boken handlar om Arnau, hans far, bror, många vänner och ovänner i Barcelona på 1300 talet.
Det är inte lätt att vara av låg börd, kristen, strävsam och duktig när folk av adligare börd gör allt för att sätta krokben för honom...
en lång och bra bok, ganska många livsöden och en del krångliga namn, men bra!!

1 kommentar:

  1. Vad fint du har fått till din sida, min blev väl "sådär" när jag designade om den...
    Vi ses ikväll. Kram! Marika

    SvaraRadera